3e week in Canada

25 juni 2017 - Lacombe, Canada

Hi there ! Ik hoop dat de eerste 2 blogs leuk waren om te lezen, want hier is de blog van mijn derde week al in Canada.

Maandag, na een erg gezellige beer and pizza avond te hebben gehad, 8 uur weer aan de koffie in de kantine. Hier heb ik een uur werk mee gehad. En nee niet door de kater die er misschien wel was, maar omdat er nog niet veel werk was. In dat uur heb ik de vorige blog afgemaakt rn gepost, en ik keek op de klok en het was half 9 geweest. Calgary is 2 uur rijden hier vandaan, en Hessel had gister gezegd dat ze om 11 uur de camper in moesten leveren. Met een beetje rekenwerk had ik bedacht dat het nu bijna wel tijd voor ze  zou worden om nu maar eens weg te moeten. Dus ben ik even in de schuur gaan kijken waar ze de camper hadden neergezet, en jahoor daar stond de camper met twee paar werkklompen voor het trapje. Maar eens op de deur geklopt, nog een keer en ja daar riep Hessel ; Jaaaaaa wat is er te moal dwan riep Hessel die samen met menno tot half 4 in de mancave had gezeten, moarn mannen, lekker sljipt? Jawol oant dasto kaamst. Haha mareh jim witte hoelet jim yn Calgary wêze moatte?, Jawis ketier oer 11en, hoelang ha jim wurk om yn Calgary te kommen Hessel? 2 oeren Jan. en hoelet is it no dan Hessel ? ..... OH BOY OH BOY MENNO! WE HAVE TO GO NOW WE HAVE TO GO NOW. terwijl Hessel en Menno zich heeeeel snel klaar maakten voor de reis naar Calgary, ben ik verder gegaan met mijn 4e bak koffie. Hessel en Menno voor de laatste keer in Canada de hand geschud, en een goeie reis gewenst. Hessel en Menno bijdeze nog hartstikkene bedankt voor het reizen samen en alle gezelligheid, It wie super!.  Na 6 bakken koffie maar eens in de shop wezen kijken en begonnen met vegen. De middag niet veel gedaan, 5 uur kwam Joute bij me met het nieuws dat ik  om 6 uur met de dieseltruck naar lieuwe toe kon om te tanken en het dan van hem over te nemen. Dusja dat was de reden daik vanmorgen zo rustig aan kon doen. Bij lieuwe op het land, die al vanaf 5 uur vanmorgen aan het rijenfrezen was, de trekker getankt en samen nog wat nieuwe tanden in de frees gezet. Nog 1 opfris omgang gedaan om te voorkomen dat er voor de 2e keer een slipkoppeling stuk zou gaan, en toen vanaf 6 uur tot 2 uur snachts aan het rijenfrezen geweest. Long story short. Een lange dag, ik was blij dat ik mijn slaapzak in kon kruipen.

Dinsdag 9 uur wakker, er waren een paar de mancave aan het opruimen met vol gas muziek aan. Blijven liggen tot een uur of 11 en rustig aan gedaan de rest van de morgen. De middags met jelmar begonnen met het strippen van een silagewagen voor achter de vrachtwagen. Het houtwerk of wat daar nog van over was en de rubberlaag die er onderlag kon er wel uit zodat het niet meer zo lang duurde om te lossen. 4 uur alles snel opgeruimd omdat het me toch een partij begon te regenen en waaien. Ik lieuwe maar even gebeld hoe het ging, en raar maar waar daar regende het niet tot amper 2 km verderop. In Red Deer is het er anders aan toe gegaan. Hier zijn bomen omgewaaid net als de elekticiteits masten en noem maar op. Op de radio waarschuwden ze dat mensen daar in huis moesten blijven omdat het op straat te gevaarlijk was. Wij hebben het dan maar weer getroffen gelukkig. Ik ben nog snel even naar lacombe geweest voor wat boodschappen, want de koelkast raakte leeg na 2 weken. Op de shop even gegeten wat voor het eerst warm was.en toen naar lieuwe gereden, weer met de dieseltruck, getankt en het frezen van lieuwe overgenomen. Tijdens het frezen prachtige fotos gemaakt van de zonsondergang na de storm. Doorgegaan tot het stuk klaar was want dan kon lieuwe morgen vroeg het laatste kleine stuk klaar maken en de rijenfrees aan de kant zetten. 3 uur was ik klaar, wat later was dan gedacht, over de highway naar huis gereden. En dat had ik nog niet verteld, maar gek genoeg kun en soms moet je hier met een trekker over de highway met alle alarmlampen aan zonder dat er maar een auto toetert of drukt of weet ik veel wat er in nederland wel zou gebeuren. Voor een eerste keer best apart, maar dit was al de 6e keer ofzo dus het begint al aardig te wennen. Op de shop trekker even vlug getankt voor lieuwe en op bed gegaan.

Woensdag. Uitgeslapen tot 12 uur wat best fijn was na 2 lange dagen. 1 uur naar prins gereden en daar lieuwe en wesley geholpen met het schoonspuiten van de laatste boxnin het eerste gebouw. Dit heeft de hele middag geduurd. 6 uur naar de shop om eten geweest. Vandaag stond er beer and pizza op het menu in de mancave. Dit werd gesponsord door Basf. De gewasbeschermingsmiddelenfabrikant waar Joute mee zaken doet. Weer een erg leuke avond, nog even een filmpje van netflix gekeken en gaan slapen om een normale tijd.

Donderdag, voor het eerst deze week het gebruikelijke ochtendritueel weer voltooid. En met lieuwe gerben en wesley naar prins gegaan. Om weer verder te gaan met schoonmaken. Jullie zullen wel denken is het daar zo'n bende dan. Ja. Het is daar een ontichelijke bende. Naast de rotzooi van de 800 ton verrotte aardappelen is het er ook een grote zooi. S avonds lieuwe uitgelegd hoe de wasmachine werkt. Want ook die zijn kleren en vieze onderbroeken begonnen aanwezig te worden in de caravan. Tijdens de was een filmpje van netflix gekeken, die ik kon streamen naar de smart tv in het woongedeelte van de shop, met Ramon en lieuwe, 2 of misschien 3 kleine biertjes erbij en weer een vermaakte avond gehad. Tijdens de film kwam Joute melden dat er morgen rodeo in Ponoka (30 km verderop) is en dat hij een viproom geboekt had en dat we daar even heen moesten met zijn allen. Met zin in morgen avond op bed gegaan.

Vrijdag de dag van de rodeo.eerst het gebruikelijke ochtendritueel gehad, toen vond kevin dat ik maar verder moest met de silagewagen samen met IWAB (de brabantse sebastiaan). Smiddags de spuitmachine waar bassie (de friese Sebastiaan) mee thuiskwam schoon gespoten. Hier zowat de hele middag mee bezig geweest. Aan het eind van de middag was ik smeriger dan de spuit, dus dat was een goed teken, maar de bevestiging kreeg ik van een lachende Joute. Sa no kin je wer sjen dat t in sproeimachine of net Jan, of bisto Jan net, ik wit it net sjuchst dr oars wat swarter ut as normaal. De modder er maar even afgedoucht en klaar gemaakt om naar de Ponoka Stampede rodeo te gaan. Met zijn allen die kant opgereden. Deze kant was nieuw voor mij want ik was alleen maar naar het oosten en zuiden van lacombe geweest. Nog niet naar het noorden. Best mooi hier. Aangekomen bij een stadion met in grote letters Ponoka Stampede erop. Kaarten opgehaald en als vips naar binnen. Ideaal. Vanuit de kamer een goed uitzicht op de rodeo. Eerst dacht ik dat het wel wat mee zou vallen. Maar het was toch wel het echte rodeo rijden, hier noemen ze het professional bull riding. En inderdaad het was best professional. Stieren zo groot als een auto, zo sterk als een grote kniktrekker en zo woest als een stier die zijn ballen worden afgeknepen.. oh wacht dat laatste was ook zo. Op het filmpje is te zien hoe het er soms aan toeging, dus daar doe ik verder geen omschrijving van. Wel vond ik het erg leuk om te zien hoe snel die lui weg rennen voor die stier als ze ervan af zijn gehobbeld, zij liever dan ik. De vrouw van Joute die naast me zat vertelde me dat dit echt iets Canadees is. Ze doen dit in alle steden waar stampede is. En stampede is een week vol feest en countrygerelateerde activiteiten, met de rodeo centraal. Ik vond het wel te vergelijken met friese dorpsfeesten en kaatsen. En als ik dan moest kiezen deed ik toch liever mee met kaatsen dan de rodeo haha. Na de rodeo was er muziek van BC/DC, wij hebben nog wat biertjes gedaan en rond half 1 thuisgebracht door IWAB.

Zaterdag, 10 uur eraf. Laat ik het anders zeggen gewekt.. het was dus vandaag wel de bedoeling dat we er om 8 uur moesten zijn. De rest was ee nog eerder af omdat er gehakseld moest worden, maar lieuwe en ik hoeven daar voorlopig nog niet bij te helpen. Want wij zijn hier voor de aardappelen, dus ja wij dachten dan slapen we even uit als ons niet verteld wordt hoelaat we moeten beginnen en gaan we dan even verder bij prins. Maar daar stond kevin al op de caravan om te beuken. Dus er snel af brood gesmeerd en met pijn int hoofd van het gebeuk en misschien de booze gisteravond bij kevin in de auto op naar de shop van wim. Hier zouden we banden wisselen voor de spuitmachine. Alleen was hier ook niet het materiaal om de band van de velg te krijgen dus konden lieuewe en ik alsnog naar prins. Hier de helemiddag de buizen die dienen als ventilatie schoon gespoten en savonds in lacombe even gegeten. Na het eten de pomp gevonden die kevin bedoelde waar je thermosflessen kan krijgen gevonden, dus met een volle maag en twee nieuwe thermosflessen naar de shop.

Bij jullie is het nu zondag morgen en hier zaterdag avond dus over wat er vanavond gaat gebeuren kan ik nog niet veel over vertellen. Ik denk dat het of billy bobs wordt, de stamkroeg van de mannen hier bij meinema. Die zeggen, Je bent pas in Canada geweest als je in Billy Bobs hebt gefeest. Maar het kan oom zomaar een avondje film kijken in de shop worden. Volgende week hierover meer. En alvast bedankt voor het lezen. En pieter sorry voor de snelle typefoutjes.

See ya !

1. Mariska:
    25 juni 2017
    Hi Jan. Wat super leuk om je verhalen te lezen!!! Succes en veel plezier.
    Groetjes Mariska
  2. It's je broer:
    25 juni 2017
    Mei in bytsje boerenferstan kom ik dr nog steeds ut! Fijne snein en succes fjider!xx