Week 10 & 11

24 augustus 2017 - Lethbridge, Canada

Hey there ! Long time no blog... maar hier is er weer een ! Dit keer maar even een combiblog

Week 10. Deze week ben ik weer even een dagje mee wezen naast rijden bij het hakselen. Dit was wel weer een leuk trekker klusje! Het begint al aardig te wennen de grootte van de machines hier. Maar als je er eens even over nadenkt besef je wel dat je op een allermachtigst dikke trekker zit voor nederlandse begrippen. Ook ben ik nog even met de hark het veld in geweest. Het hooi wat nog op het land lag moest even omgekeerd worden om te drogen. Het lag allemaal al in een swee en omdat er de laatste 2 weken zo nu en dan ook nog wat regen is gevallen is kon het niet drogen en is het wat waardeloze hooi geworden. Maar het moest toch maar even in pak.
Het aller leukste deze week was het zwadmaaien wat ik 2 dagen voor het eerst heb gedaan. Eerst een uurtje naast ralph gezetten om te zien hoe en wat de bedoeling is en welk knopje waar voor is en toen zelf aan de slag. Als je eenmaal wat aan de machine gewend bent is het best makkelijk. Je hoeft alleen op het knippen van het maaibord te letten en proberen een zo mooi mogelijk swee achter te laten. Zodat de hakselaar in dit geval het zo mooi mogelijk op kan pakken. Ik hoop dat ik nog even een paar keer mag "swathen" maar op een combine lijkt me ook prachtig, we zullen zien !
In het weekend weer begonnen met selecteren ditmaal voor de 2e ronde door de percelen waar we niet heel tevreden over waren. Savonds bij het kampvuur gezeten wat voor ramon de laatste keer zou zijn omdat die maandag op naar zijn nieuwe werk gaat. Zondags eveb bij slapen en niet veel gedaan zoals gewoonlijk.

Week 11, aardappel week. We zijn deze week weer mooi wezen selecteren. Alle pootgoedpercelen zijn naar eigen zeggen goed en schoon, daar krijg je wel voldoening van als alle planten er nog fleurig bij staan en er geen zieke planten meer in staan na deze 2e ronde selecteren dan. Eind deze week zijn we met joute wezen "lotteren" kijken hoeveel aardappelen er aan een plant zitten en bepalen wanneer de eersten dood kunnen. Conclusie was de eersten kunnen eind volgende week dood en de rest over 2 3 weken. Dus het zal wel krap worden om het rooien mee te maken hier. Tenzij joute school belt en we lamger kunnen blijven ook dat zullen we wel zien !. Vrijdag avond schafte de pot stampot boerenkool made by joute van "onze" aardappelen. Echt waar dat ging er prima maar echt prima in. Zaterdag lekker uit geslapen en niets gedaan eigenlijk, voelde net als was het zondag. En zondag zijn we met zn 4en naar de west edmonton mall geweest. Ik denk dat dat winkelcentrum net zo groot is als 3x de leeuwarder binnen stad qua winkels. In het winkelcentrum is echt alles winkels tot een compleet pretpark en een zwembad. En ja we hadden de zwembroek al mee ! Dus hebben we de laatste 2 3 uur van ons dagje edmonton even gezwommen en van de glijbanen af waar het plankje ineens onder je voeten verdwijnt en je recht naar onder valt voor een paar tellen.

Al met al er is veel te doen qua werk en in de tijd dat we vrij zijn doen we ook vaak wel wat leuks. Dus ik vermaak me hier nog prima !