Week 12

5 september 2017 - Lacombe, Canada

Potverjanhinne kont. Weer niet gelukt om vorige week een blog te plaatsen. Daarom hier die van Week 12. De rest komt nog !

Maandagmorgen zijn we met de canadeze keurmeester door het aardappelperceel geweest waar onder ander de nieuwe stammen ook staan. Erg grappig om te zien hoe groot de verschillen met de Nederlandse keuringswijze en de Canadeze zijn. Als in nederland de keurmeester een verkeerde plant vindt is het bijwijze van spreken meteen paniek. En de Canadeze pakt hem er uit en legt het tussen de ruggen in haha, was iets waar wij wel om konden lachen. Alles leek goed volgens de keurmeester dus dat was wel goed om te horen na bijna een hele maand wezen selecteren. S'middags met lieuwe 2 van de 5 nieuwe john deere combines opgehaald uit ponoka bij de dealer weg. Best wel een beetje spannend hoor als je niet vaak op n combine hebt gereden en dan gelijk met zo'n grote spiksplinternieuwe machine met maarliefst 0 uur op de klok over de weg te moeten. Maaar we hebben het opgered. Op de shop de radios om met elkaar te praten er in gebouwd en dat was het wel voor de maandag.

Dinsdag morgen begonnen om de nieuwe generator schoon te maken. Tot wim kwam met de melding dat lieuwe en ik micheal en chris af moesten lossen met het silagerijden in ponoka. Dat hebben we de rest van de dag gedaan. Beetje heen en weer rijden van het land naar de bult. Wel leuk om voor een keer weer te doen maar ik ben toch wel blij met de afwisseling in het werk.

Woensdag.
Vandaag de zwadmaaier opgehaald bij Niels. Die daar het loonbedrijf heeft wat hij samen met joute runt. Het was al bijna een uur rijden met de auto, dusja met een zwadmaaier die niet harder wil dan 30 kmh. Al met al meer dan 4 uren onderweg geweest, mede omdat ik toch niet langs de brug kon wat joute eerst wel dacht. Op de shop heb ik de zwadmaaier schoon gespoten en de gereedschapskist weer compleet gemaakt.

Donderdag
S'ochtends eerst met sebastian een uur meegeweest op koolzaadzwadmaaicursus. Daarna heb ik de gister opgehaalde zwadmaaier opgehaald en zelf begonnen. Leuk werk ! Maar veel dingen waar je wel even goed op moet letten. Het gaat dan niet zo hard als de experts maar met de tijd zal het leren.. hoop ik. Nadat het stuk klaar waren op dat stuk hebben we de zwadmaaiers in convooi alvast naar eckville gereden. Ook weer een rit van 3 uur en ook nog eens veel verkeer op de highway. In eckville aangekomen zagen we dat er nog wat aan de zwadmaaier gedaan moest worden dus heb ik dat samen met sebastian even gedaan. Even een paar omgangen geprobeerd en opgehaald door Joute.

Vrijdag
Met sebastian en david naar eckville geweest om het zwadmaaien daar gedaan te maken. Dit was om 2 uur klaar ofzo dus ben ik smiddags met Ralph naar prins gegaan om daar de boel op te ruimen. Er zouden vanmiddsg 2 vrachte kunstmest komen dus hebben we dat even klaar gezet om dat in de box te krijgen. Toen dat stond begonnen met opruimen van de grote hal. En eerlijk is eerlijk het resultaat mag er zijn want we hebben alles eens logische gestalt en alle rotzooi wat toch niet gebruikt wordt op een bult gegooit. Savonds na het kunstmest uitladen een biertje gedaan in de mancave.

Zaterdag
Vandaag even verder omgeprutst bij prins. Ik ben begonnen met de rooier achter de trekker tehangen terwijl lieuwe even naar eckville was met de trekker en schiiveneg om het daar om de aardappels nog even netjes te maken. Maar wat bleek nou lieuwe was met de trekker weg die voor de rooier moest waar ik mee bezig was. De andere trekkers wilden niet starten dus heb ik even met heit gebeld toen ik op lieuwe zat te wachten. Toen lieuwe terug was en weer uptodate met het thuisfront de middag nog aan de rooier gespendeerd en alvast begonnen met kettings aanspannen. 5 uur belde joute al dat we op moesten houden en moesten komen om een biertje. Dus eerst in de mancave gezeten en daarna naar leto's geweest om het grootste gevecht van de eeuw te kijken. Een hele beleving om in n kroeg vol boksfans naar dit gevecht te kijken. Al met al ee leuke avond gehad.

Zondag
Niet veel gedaan. Ei gebakken, film gekeken. Nog een film gekeken. Nog een film gekeken. Even ergens gegeten en weer op bed haha. Ik zou vandaag weer mijn kamer wat opruimen maar daar hadden we vandaag niet veel zin in. Volgende week maar even kijken.

Nou dit was mijn iets verlaate week 12. En zal proberen deze week 13 en 14 er op te zetten !