Week 8

1 augustus 2017 - Lacombe, Canada

No goeie !

Maandag ; ook vandaag weer 8 uur aan de koffietafel. Bakje koffie en rond half 9 op naar het perceel gereden om verder te gaan met selecteren. Nouja over het selecteren valt niet veel te vertellen, net als vorige week heen en weer op de selectiekar, voorzover de zieken te zien zijn er uitpakken en weer verder rijden. Het was vandaag rond de 22 graden dus het was best uit te houden. Rondom het perceel waar we vandaag waren zagen we tijdens het draaien op de kopakker iets oranjes in de bosjes. Na nog n rondje met de selectiekar zijn we toch uit nieuwsgierigheid maar even wezen kijken. Wat bleek nou iemand heeft daar vroeger pech gehad met de pickup en heeft dat oude ding daar maar laten staan omdat ie een nieuwe heeft gekocht. Je ziet het hier wel vaker dat er een oude machine van in iedergeval wel 40 jaar oud weggezet is in de bosjes. Even verder op op het perceel stonden ook nog 2 oude trucks. Daar heb ik etenstijd even snel de hobbyfotogeaaf uitgehangen. Na weer wat kiekjes er bij op de telefoon en een stuk brood achter de kiezen de hele middag tot 6 uur geselecteerd. Op de shop hebben we zoals gewoonlijk deze selectiedagen op de shop gegeten en daarna een paar huishoudelijke dingen gedaan en nog even wat voor de tv gezeten. De gebroeders jippes en cornuiten zijn vanmiddag toch maar wel naar een ander adres gereden. Dus we konden gewoon normale tijd op bed haha.

Dinsdag : vandaag net als gister wezen selecteren, we waren rond n uur of 3 klaar op het stuk en hebben we alle uitgeselecteerde aardappelplanten op de auto gegooid, de kar op de trailer en naar prins gereden om de planten te dumpen en de kar even af te spoelen. Daarna zijn we begonnen op het stuk waar we op zijn gehouden omdat daar toen moest worden gespoten. Daar de helemiddag nog door heen geweest. Dit was wel leuk werk omdat er vijwel niets in stond. Rond 6 uur op de shop dit keer was het aan mij om even eten te bestelen en op te halen. Na het eten even tv gekeken en wat bankhange zoals de afgelopen dagen elke avond. Het was de bedoeling om vroeg op bed, maar toen kwam kevin vragen of ik jelmer en david die te maaien waren ook even diesel wilde brengen. Natuurlijk kun je het niet maken om nee te zeggen dus ben ik na de routebeschrijving van kevin en het volgegooien van de dieseltruck die kant opgereden. Gelukkig is het niet zo moelijk hier mer al die vierkante blokken, goed onthouden waar welke afslag te nemen. Alleen is het de pest dat het vaak lang duurt voor je bij de afslag bent en juist daar door ga je in de war raken. Maar dit is gelukki in een keer gelukt. De trekkers gevuld en samen mer jelmer en david terug naar lacombe gereden.

Woensdag : vanmorgen een uurtje eerder aan de koffietafel omda david gister had gevraagd of ik hij en jelmer weer op het land kon brengen. Dus weer die kant op met gereden met die jongens. Op de terugweg moest ik van kevin even over ponoka om te kijken of er ook onderdelen lagen bij een soort van mechanisatiebedrijfje voor de 4 nieuwe graanbins met een elevatortoren. Alleen het verdeelstuk van de toren lag er maar die kon ik niet meenemen omdat die veeel te groot was. Dus maar weer terug naar lacombe gereden. Lieuwe opgehaald en naar het stuk gereden. De hele dag nog wel werk gehad om het daar af te krijgen. Wel nog even tijd gevonden om op het veld bij florijn te kijken in de aardappelen die niet gezond waren. Man wat zijn die dingen opgeknapt. Als je dat ziet krijg je toch wel wat voldoening in je werk. Daar nog even hier en daar snel wezen kijken op verschillende plekken en toen maar op naar de shop om eten. Na het eten met ramon besloten dat het tijd werd om de vloer in de douche te dweilen. Maar we hadden 1 probleempje. Onder het dweilen was de zeep can de swiffer op. Aan de ene kant wel een makkelijk systeem. Flesje zeep erin op een knop drukken als je wat nieuw zeep nodig bent en dweile maar. Marja dan is dar flesje leeg en gewone zeep konden we ook niet vinden. Daarom hebben we maar onder het motto je mot toch wat he een sopje gemaakt met het spul om de ramen te poetsen van de trekkers. Dat deed het ook prima. Ramon heeft de douch van binnen even schoon gemaakt dus we kunnen maar weer netjes douchen. Na het dweilen de caravan even snel stofgezogen omdat dat van het weekend niet gelukt is en daarna vonden we dat we van al dat geschoonmaak wel een biertje verdiend hadden. Daarna ook maa weer op bed gegaan.

Donderdag : na de koffie met lieuwe naar eckville gereden om het laatste stuk te gaan selecteren. De selectiekar onderweg even opgehaald. In eckville was duidelijk te zien dat er 3 weken terug best hagel is gevallen. Daarom was hat ook niet makelijk om te zien wat een goede plant was en wat niet. Wat ook niet hielp is dar het 30 graden plus was. Maar op het eind van de middag kwam er wat een minder mooi lucht aan mer regen erin. Maar de regen kwam niet eerder dan 6 uur dus wij hadden er geen last van. Op et perceel stast een hele grote graanbin en we waren beide wel benieuwd hoe dar er vanaf boven uitzag. Daarom zijn we net voor we weg zouden even er boven op wezen kijken. Eenmaal boven op de bin schoot mij te binnen dat ik nog een foto vanuit canada met mijn fryske onderbroek die ik van de "oudjes" zoals alida het met de barbeque zei, moest maken. Dus ik vond " Fryslan boppe !... op in graansilo" wel geinig. Ik de broek omlaag en lieuwe heeft even snel een kiekje gemaakt. Daarna zijn we maar weer naar de shop gereden voordar het begon te regenen. Na het eten weer even tv gekeken en dit keer is het dan ook gelukt om vroeg opbed.

Vrijdag : weer gewoon 8 uur aan n bakje koffie, en op naar eckville gereden. Achteraf had de trailer wel meegkund want dit was onze laatste dag selecteren. Dan zijn we ik een dikke 3 weken 1 keer over alle percelen geweest. Enja het is natuurlijk veel te mooi om.waar te zijn dat de laatste dag vlekkeloos verloopt. Maar het was niet te mooi om waar te zijn, want in 1 van de laatse rondes in het ras war goed geselecteerd moest worden heb ik mijn enkel flink verstuikt.bij het afstappen van de selectiekar. Ik stond boven op een grote steen en die gleed onder mij weg en daar lig je dan. Op de selctiekar gestapt en even naar de auto om een slok water. De hele middag met pijn en moeite rustig aan het perceel afgemaakt. Op de shop gelijk gekoeld tot zover het lukte. Lopen ging daarna wel weer wat en daarom.maar besloten om voordat ik lang uit op de bank kon met lieuwe en ramon naar de kapper in red deer te gaan. Want echt na 2 maanden zit er weer een mooi vogelnest op kan ik je vertellen. Na dit bezoekje aan de kapper met hoofdmassage en al inbegrepen weer naar de shop en lang uit gegaan. En een paar pijnstillende biertjes genomen. Eerder deze week hadden we al gevraagd of we als het rustig was van het weekend of we dan ook naar albert en mennold in outlook saskatchewan konden kijken voor een weekendje. Met kevin afgesproken dat hij me even zou texten met een antwoord.

Zaterdagmorgen wakker geworden om gewoon 7 uur, en op de telefoon stond het berichtje van kevin, you guys can go, take the envoy. Dus ik heb me nog even omgedraaid. Rond 8 uur wat proberen te lopen enzo, maar dit wilde niet van harte door de pijn en zwelling. Met behulp van google en youtube een drukverband omgedaan. 2 asprinen genomen en de tas even wat gepakt met wat schone kleren erin Rond een uur of 10 zijn we die kant opgereden. Onderweg even met pieter gebeld via whatsapp en voor de rest was de heen reis wat spelletjes doen op de telefoon. Want op naar saskatchewan is de laatste 4 uur van de bijna 6 uur rit vrij weinig te zien. Half 4 4 uur waren we op de plaats van bestemming. Eerst met mennold naar albert toe gereden die op het land restanten van een thunderstorm aan het opruimen was. Toen bij al de pivots langs geweest met zijn vieren. Pivots zijn de beregenings instalaties die op het land staan. Als de boeren hier niet beregenen groeit er ook niets. Daarom is het super belangrijk dat alles goed werkt zolang de gewassen groeien. Na alle pivots gecheckt te heben zijn we evenn om eten geweest bij de subway. En zijn we s avonds gezellie aan het bier drinken geslagen. Ik lag al wat eerder languit op de bank met de voet omhoog, maar albert en lieuwe waren nog druk aan het bieren tot 5 uur sochtemds. Mennold lag ook al want die moest sochtends pivots checken.rond 9 uur werd albert door hun stagebaas Johnny Woudwijk gebeld of wij ook even kwamen voor een bakje koffie. Nouja na iets van 4 uur slapen moest dat dan maar, even kennis gemaakt mst hun stagebaas en over het bedrijf etc gepraat. Woudwijk verbouwd aardappelen voor The Little Potato Company in edmonton. Dit houdt in dat alle aardappelen boven 41 mm bovenmaat is. Anders worden de aardappelen niet binnen 5 minuten gaar als je.ze in dr magnetron doet voor zolang. Na de koffie nog n keer n ronde langs de pivots geweest en een rondje door alle schuren. Erg indrukwekkend allemaal. Het was erg warm buiten. Om.12 uur was het daar al 30 graden en dat is nog niet eens het warmst van de dag. Daarom.zijn we op 20 minuten afstand wezen zwemmen bij een meer met daarbij een strandje. Het watet was lekker koel en het zand stond in de fik zover was het zo'n beetje. Het is dan toch wel warm hoor om met 36 graden op een handoekje in dr zon te liggen zonder zonnenbrand. Daarom zijn we ook niet heel lang gebleven. Maat kwam.ook wel mooi uit ander waren we niet mooi rond 10 uur thuis en nu wel. Albert en Mennold alweer bedankt voor een mooi weekend. En erg leuk om nu ook te weten waar jullie uithangen hier in canada.

Zo hehe dat was blog 8 alweer. Van de 16, over de helft alweer van mijn stage periode. Time flies when your having fun. Het is nog steeds machtig hier en ik denk dat dat het in de tweede en laatste helft ook wel blijft. De drukte komt steeds dichterbij, het hakselen combinenen aardappelrooien. Daar kijk ik wel naar uit naar de harvest. Daarom.moet het helemaal goed komen die laatste 2 maanden !!

Groetnis ut Canada !