Canada here we come !

7 juni 2017 - Lacombe, Canada

Nog minder dan een week, en dan is sminky in canada. Dat ging de hele week elke dag steeds meer door me heen. Deze week de laatste stagedagen gehad en bij iedereen wat langs geweest om even dag te zeggen voor 4 maanden. Afscheid wilde ik het niet noemen want dat doe je als je iemand nooit weer gaat zien. Zaterdag hebben we het verlate verjaardags BBQfeestje van heit, en deels van mij dus omdat ik weg ging gehad. Een zeer geslaagde en erg gezellige avond gehad was de conclusie. Pieter en neef Willem wilden me wel erg graag weg hebben want die hadden het Hazes nummer van " rot maar op h..r" opgezet en zaten luidskeels mee te zingen hahah. Dit hebben ze dan wel weer goed gemaakt met Borsato zijn "Afscheid nemen bestaat niet" ik zei het al een erg geslaagde BBQ avond gehad met alle keet vrienden en andere vrienden en familie.

Zondag even wat uitgeslapen, de koffer weer wat gefinetuned en voor de rest niet zoveel.
Maandag naar de Bondspartij in Franeker geweest om team Rie aan te moedigen. De middags thuis de hele papier winkel uitgeprint die ik nodig zo zijn in Canada. S'avonds nog evn naar Fam de Jong om wereld stekkers te halen, de laatste hug van memmie Greta en Tjitske gehad. Enja dan duurt het geen dag meer en je zit al in het vliegtuig.

Dinsdag. The Day. Vandaag is het dan zover. Het begin van een nieuw avontuur. Op naar Canada !. S'ochtends weggebracht door heit mem en Pieter naar Schiphol. Hier waren Lieuwe en zijn vader Hessel en werknemer Menno in de treingekomen. Samen met hen ben ik naar Calgary Airport gevlogen. Wat een ongelovelijke lange zit. 8 uur en 50 minuten stil zitten. Op een trekker toch minder lastiger dan in zo'n vliegmachine. Maar met 3 nieuwe films die net in de bioscoop te zien zijn viel het ook wel weer mee. Eenmaal aangekomen in Calgary, vliegtuig uit en door de duoane en vanuit daar naar de mevrouw die over immigratie en werkvisa etc ging. Hier hebben we n half uur werk gehad. Dit kwam door ; punt 1 mevrouw was niet echt wat je noemt vriendelijk. En punt 2 Dhr Hiddema had moeite om zijn verzekerings papieren te vinden. Eind goed al goed de papieren gevonden stempel en n hele brief in het paspoort rijker en naar buiten. Hier kwam nog niet echt het besef dat we nu in canada waren. Dit kwam pas toen we vanaf het vliegveld naar het hotel reden in een taxi. Wat n grote wegen en autos hier, allemachtig. In het hotel aangekomen de kamer opgezocht koffers gedropt en down town calgary geweest met de taxi. Grote en dure stad haha. 10 dollar het biertje, om de toon even aan te geven. Na wat hebben rond gewandeld en gegeten en wat biertjes gedaan te hebben, terug naar het hotel en op bed.

Woensdag heerlijk wakker geworden in n luxe kamer om 4 uur. 5 uur. En op het laatst 7 uur er maar af. Ontbeten in de lobby. Joute gebeld dat we eind van de dag aan zouden komen. En naar de camper verhuurder gegaan met de taxi. Wat boodschappen gedaan omdat we moesten wachten omdat de camper nog niet klaar was. Met het boodschappen doen ben ik er wel achter dat het leven hier niet bepaald goedkoop is. Een paar boodschappen wat thuis 15 euro had gekost is hier 2 a 3 keer zo duur. Na de boodschappen de camper kunnen ophalen en rijden met het spul. Wat een uitzicht zowel de autos ( 80% pickups ) en het landschap buiten de stad. Na 2 uur rijden en een beetje zoeken aan gekomen in red deer. In de liquor store. Want ja er moest natuurlijk wel wat bier mee voor hessel en menno onderweg. Met de koelkast vol bier later verder gereden naar het bedrijf waar wij ons de komende 16 weken ons hopen te vermaken. Eenmaal aangekomen een rondje op het bedrijf gedaan, en later met Joute in de auto naar de andere 2 locaties en de gewassen. Na het tondje een paar biertjes gedaan in de mancave. Toen op bed gekropen in de caravan in de schuur waar we tijdelijk in verblijven.

Donderdag, uitgeslapen. Iedereen die aan het werk was even de handgeschud. Bakje koffie en gedaan en hessel en menno bedankt voor het brengen en het meereizen. Lieuwe hessel en menno zijn verder gereden naar fairview om naar de bruiloft van lieuwe zijn nicht te gaan. Ik heb te horen gekregen waar ik wat boodschappen zoals brood kon halen in het dorp, en ben ik dat eerst even wezen doen. Best wel spannend om in zo'n grote wereld om te rijden als je er nog niet bekend bent. Maar alles is gelukt met brood en beleg en wat andere dingen terug gekomen op de shop en toen met joute een truck zaaizaad weg te brengen. Ik reed achter hem aan in zijn pickup. Dit stuk wat ze gingen zaaien is de dag ervoor net nog gecombined. Door de winter konden ze er niets mee met de sneeuw, en van het voorjaar niet door de natheid. Ik vind het een erg laat seizoen omdat er nog aardappelen moeten worden opgefreest terwijl dat bij ons alweer een 4 5 weken terug aan de kant was. Verder een vrij relaxede middag en onweerig natte avond gehad.

Vrijdag. Nat nat nat en nog eens nat. Heeft vannacht een goeiw 25 mm geregend. 8 uur om koffie in de kantine. Iedereen was aan het uitslapen want door de regen was er vrij weinig te doen. Aaron de truckdriver/mannusjevanalles was de super B, een truck met 2 graan trailers, aan het vullen met voer graan wat verkocht was. Dit moest naar Olds een dorpje net voor calgary. 2 uurtjes rijden. En omdat er vrij weinig werk was en het me wel leuk leek om mee heb ik Kevin de chef even gevraagt of dat kon, en dat kon wel. Erg leuk. Nog nooit mee geweest op een vrachtwagen en dan de eerste keer in canada nog wel. Ondanks de regen erg leuke rit gehad. Ook leuk om te.zien hoe ze hier de graan uitladen en in grote bins drukken. Middags weer terug gekomen op de shop en de andere jongens hadden bedacht om te gaan quad rijden in de rockys. Machtig ! Alleen dweil en dweil troch wiet. Ik kon helaas niet mee. Maar achteraf was dit ook maar beter. Erg duur weekendje voor de mannen door alle schade. De huur van de quads was 250 dollar. Door alle schade moesten de mannen 2500 dollar de man betalen. Ik ben blij dat ik niet mee was hahah. Ik heb die avond met gerben em IWAB. IkWeetAllesBeter even gegeten in lacombe. Daarna nog wat getourt met gerben en dat was het wel.

Zaterdagmorgen bij Wim op de shop wezen helpen met het maken van een onderstel van n nieuwe silagewagen. Leuk even om met wim te werken en even over vroeger enzo te praten. De middag met gerben naar red deer geweest om n prepaid kaartje. 4 winkels later en 70 dollar voor een maandelijks kaartje kwijt. Maar dan heb je 2 gb en onbeperkt bellen en sms. Ik zei het al het canadeze leven is duur. De savonds mee geweest naar een kroeg in red deer.... op werkschoenen... niet handig en had het achteraf ook wel kunnen weten. Maar fijn 12 uur waren we daar en de kroegen gaan 2 uur allemaal dicht in canada dus het was ook niet heel erg lang om in een auto te slapen.

Zondagmorgen met het thuisfront skype uitgeprobeerd. De netflix code gekregen van piete omdat ik hier helemaal niks te doen had.. Dan besef je je pas dat je in canada bent. En dat alles verweg is. Maar fijn de middag bij die andere jongens opnde shop wezen televisie kijken wat gegeten savonds in red deer en toen lekker op bed.

Een erg leuke,spannende interessante en imposante eerste week gehad hier in canada. Straks met wat meer werk gast het helemaal goedkomen. Ik probeer jullie elke week zoveel mogelijk op de hoogte te houden met deze b

1. Maria:
    17 juni 2017
    Leuk Jan om te lezen wat je zo allemaal mee maakt.
  2. Hendrik sijbesma:
    17 juni 2017
    He Jan veel plezier in Canada en weer gezond terug over 4 maanden weer gezond thuis komen
  3. It's je broer:
    17 juni 2017
    Leuk om te lezen ondanks de snelle typ foutjes :P
    Succes in de volgende weken en oant snel!
  4. Ymie:
    18 juni 2017
    Wat leuk om je ervaringen te lezen Jan! Geniet van je tijd daar!
  5. Meinema Farms:
    27 juni 2017
    Thanks fore youre onest opinion Jan.
  6. Jan Smink:
    28 juni 2017
    My pleasure Meinema Farms. Thanks for having us here !