Week 4, 1ste maand !

2 juli 2017 - Lacombe, Canada

Alweer 4 weken van de Fryske klei en op Canadeze grond. Tot nu toe bevalt het me allemaal nog prima en het landschap wordt met de dagen mooier en mooier. De taal lukt ook al best omdat je het nu moet spreken, alhoewel er ook nog behoorlijk frys en nederlands gesproken wordt op de shop. Maar laat me eens verder gaan waar we vorige week zijn gebleven.

Zaterdagavond : toch in billy bobs beland. Was erg gezellig en vooral dru(n)k. Rond 5en op bed.

Zondag : even uitgeslapen tot n uur of 12, even geskypt met het thuis front. Hier was kleine grote vriend hogenboom ook op het scherm te zien, leuk even gepraat en iedereen weer op de hoogte gebracht hoe het hier bevalt en wat we beleefd hebben de laatste tijd. In de middag de stofzuiger even opgehaald uit het andere verblijf en de caravan even gehimmeld met lieuwe. S avonds hebben we met een paar bij restaurant Letos gegeten. Dit is het restaurant waar we dagelijks eten bestellen door de weeks. Dus de meeste van ons hadden de menukaart niet meer nodig bij het bestellen. S'avonds hebben we niet veel meer gedaan en vroeg op bed.

Maandag : Begonnen met het gebruikelijke ochtendritueel. Na de koffie naar prins gebracht waar we nog 2 boxen moesten schoonmaken. Weer de hele dag werk gehad om 1 box schoon te krijgen. Toen we s'avonds klaar waren terug gereden met de shovel samen met lieuwe... en inderdaad over de highway, best wel grappig dat zoiets hier gewoon kan en dat je bij ons allemaal b wegen hebt voor trekkers en dat soortdingen. Op de shop aangekomen met de shovel de bak even schoon geblaast met de hogedrukspuit even wat gegeten en de balenvork er voor op gezet. Dit was rond een uur of 10 klaar, nog even een klein biertje gedronken met de rest na een kortebroek dag van 25 graden. Na dat biertje besloten dat we wel even een film van flodder konden zien. Flodder 3 en nog 2 biertjes verder maar eens op bed gekropen.

Dinsdag : Gebruikelijke ochtendritueel verlengd met een bakje koffie meer. Naar prins gereden en de laatste box schoongemaakt. Dit is vrij vlot verlopen want t uur hadden we de boel schoon. Een uur eerder als normaal. De hogedrukspuit voor de volgende dag even geïnstaleerd, want dan moeten we de luchtgang maar even schoon spuiten. Hier lagen nog wat aardappelen in en hier stond 10 cm of meer rotteaardappelwater. En oh oh oh wat ruikt dat heerlijk. Omdat we best wel vroeg klaar waren en benieuwd waren hoever de aardappelen in het land zijn, even naar het land in de buurt toewezen buorkjen. De aardappelen staan mooi in het midden van de rug al zeggen we het zelf en de plant doet al flink zijn best. De lofen staan al bijna op kniehoogte na 2 weken, groeit best hard hier. S avonds op de shop gegeten en de tweede flodder film gekeken. Vandaag was weer een lekkere dag van 20 graden.

Woensdag : Ja wordt het al voorspelbaar ? Mooizo dan hoef ik niet te vertellen dat we begonnen zijn met het gebruikelijke ochtendritueel en weer naar prins zijn geweest. Hier hebben we eerst de 10 cm rotteaardappelwaterplas weg gepompt. Op het filmpje is wel te zien hoe dat ging, helaas niet te ruiken... wat ik best wel jammer vind voor jullie dit geeft toch dat extra beetje sensatie. In de middag zijn we begonnen in het andere hok met de boel langs de muren wat op te ruimen, verlengsnoeren en waterslangen en noem maar op. Savonds mee gereden naar ponoka waar stampede is deze week. Wij zijn mee gereden om de auto op te halen omdat anderen de gisteravond hadden laten staan. Lieuwe en ik waren van plan om er van het weekend even te kijken dus zijn wij naar de shop gereden. Onderweg even wat gegeten bij KFC en nog n paar kleine boodschapjes gedaan. Op de shop alle werkkleren in de wasmachine gedaan om de verrotte aardappellucht eruit te wassen. Bie veel meer gedaan en vroegachtig op bed. Vandaag was n koude winderigedag met op zijn warms 10 graden. Heel verschil met begin van deze week.

Donderdag : zelfde verhaal als elke morgen deze week. Na het ochtendritueel naar prins geweest om verder wat op te ruimen. Voor de middag waren we daar mee klaar dus hebben we een begin gemaakt met het schoonmaken van de ventilatie buizen. Connor de zoon van prins. Vond dat wij nu wel genoeg schoon hadden gemaakt. Hij zou de rest van de buizen wel schoon maken hadden we met hem afgesproken. Op de shop gegeten en even nieuw bier gehaald uit lacombe. Terug gekomen op de shop nog wat filmpjes gekeken van de lamas en maar op bed na weer een dag van 20 graden.

Vrijdag ; na de koffie toch besloten met kevin om naar prins te gaan en alle buizen toch ook maar schoon te maken. Dan is het maar aan de kant en zijn we er zeker van dat het schoon is. Dus de hele dag met lieuwe buizen schoongemaakt. Zo nu en dan even afgewisseld wie er op de bobcat zat en wie met de hogedruk in handen stond. Alle buizen schoon en de werkdag was ook voorbij dus weer moai gedaan. Alles is nu eindelijk schoon bij prins op de transportbanden enzo na, maar dat is werk voor Connor omdat dat materiaal ook niet van Joute is. Wij zijn naar de shop gegaan eten besteld en door chris op gehaald en naar Ponoka stampede geweest. Chris moest zijn auto nog even bij een vriend parkeren dus lieuwe en ik zijn samen maar even wezen buurten. Wij dachten dat de anderen er ook zouden zijn maar dat was tevergeefs. Dus samen met lieuwe opzoek geweest naar bier. Dat hebben we gevonden en daar hebben we de anderen ook weer gevonden. Leuke avond gehad, met de taxi naar het huis van johan gereden. Als die taxi ons nog thuis moest brengen zou dat nog eens 100 dollar moeten kosten. Nouja voor 100 dollar kun je ook best op een bank slapen.

Zaterdag ontwaakt bij johan thuis. Naar Ponoka gereden om sebas zijn auto op te halen zodat die ons even op de shop kon brengen, want tanden poetsen en even wassen was ook wel even van belang. S middags weer met sebas mee gereden naar de stampede. Hier hebben we voor de pauze een klein beetje van de rodeo mee gekregen. In de pauze regende het pijpenstelen dus zijn we maar aan het bier gegaan. Toen het weer opklaarde hebben we de chuckwagons en de kinder rodeo gezien. Dit was best wel grappig om te zien helemaal nu het nat en blubberig was. Na het evenement nog n paar biertjes gehad en rond 11en naar huis gereden zodat we mooi optijd naar bed konden. Een hele gezellige ervaring om zo'n stampede te mee te maken. Ik heb het maar bekeken als mijn zwarte cross en riedster merke voor dit jaar. Niet te vergelijken met elkaar want in ried en op de zwarte cross loopt niet iedereen met n cowboyhoed en cowboyboots om en zijn ze ook niet aan het rodeo rijden, maar het was wel gezellig en een goeie compensatie. Of het mooier is geweest weet ik niet want de merke en de cross komen er dit weekend pas aan dus dan kan ik pas na alle fotos en filmpjes beoordelen wat nou mooier was geweest, maarja ik zit nu hier en t
Hier is gelukkiflg weekends ook genoeg uittevinden en ja het is wel jammer dat ik de feestjes thuis mis dit jaar. Maar dat ga ik volgend jaar allemaal dubbel in halen!

Zondag : uitgeslapen even met heit en mem geskypt net. Zometeen even boodschappen halen ennvoor vandaag staat er verder niet veel op het programma.

Ik wil alle riedsters en keet boersters alvast een heel geweldig mooi grandioos feest toewensen, en ik ga er vanuit dat dat helemaal goed gaat komen. En hoe ze het in Canada zeggen. HAVE A GOOD ONE !