Week 5, roadtripblog

11 juli 2017 - Lacombe, Canada

Well hello there ! How are the things going out there ? Hjir gjit alles sa best als wat, wij zijn vorige week prachtig weg geweest op roadtrip. Zo heeft iedereen gelijk een idee met welke talen en op wat voor manier ik mij hier alweer 5 weken red. En wat wij vorige week gedaan hebben ! Maar dat hier onder in de blog. Maandag : zoals bijna elke doordeweekse dag de dag weer begonnen met het ochtendritueel. Aan de koffie tafel van kevin te horen gekregen wat er vandaag even moest gebeuren. Ik kon wel bij kevin in stappen om de kleine trekker met voorlader van het land af te halen die van het weekend is blijven staan met het balenpersen. Onderweg naar de trekker wees kevin enkele gras en graanpercelen aan. Daar kon ik wel even omheen om te kijken of er ook nog omgewaaide bomen /grote takken lagen zodat we daar met het maaien of dorsen geen last van zouden hebben.ik dacht oooh dan ben ik er met een uur wel weer. Nee Janneman je bent in Canada jonge, de stukken land zijn hier toch wel aan de vrij grote kant. Ik heb dan ook de hele morgen werk gehad om een paar kleine maar ook wel een paar serieuse bomen van het land te duwen. S'middags de miedema stortbak opgehaald bij prins met de trekker, die ik bij Wim op de shop even heb schoongemaakt. Voor het eerst dat ik een stortbak heb staan schoonspuiten en inzepen eigenlijk. Maar goed het was ook warm buiten en binnen met een beetje water om staan te blazen is dan ook geen ramp. En voordat ik het wist en de stortbak schoon had was het ook alweer bijna 6 uur dus ben ik weer met de trekker terug naar de shop gereden. Hier hebben we even gegeten en voor de reet eigenlijk vrij weinig. Net voor het slapen gaan nog even met lieuwe even hardop aan het nadenken geweest over een eventuele vakantie/roadtrip. Een auto huren is geen optie omdat geen van ons 25 is en als je dan wel wat overkomt en de auto staat op een ander zijn naam leek ons eigenlijk niet verstandig. De route alvast wel een beetje uitgestippeld op de tablet. Eerst elk er maar een nachtje overslapen was de conclusie dan konden we het er morgen wel weer even over hebben. Dinsdag : vandaag ook weer gered om 8 uur weer mooi aan de koffie te zitten. Vandaag hadden we 2 bakken koffie ruim aan tijd. Kevin zijn to do list was vrij kort vandaag. Iedereen kreeg een klusje, maar kevin had met ons even wat langer prakkiseren. Hij had wel een klusje voor ons bij prins, maar vlak daar achter aan kwam de vraag ; " do you guys have plans to go anywhere ? " ; "yeah to prins I guess" "no I mean plans to go on holiday" "OOOH YEAH" nouja lang verhaal kort we konden de GMC Envoy van de shop wel mee krijgen en nu wel weg gaan. Dus we hebben eerst snel even een was gedraaid, ondertussen naar de stad om de paycheque te verzilveren bij de bank. Daar weg gekommen met een envelop vol betaalpapieren. Terug op de shop de was in de droger gegooid, in de koffer gedruk, auto schoongemaakt. Check check dubbel check of we alles bij ons hebben en ready to go. Rond 12 uur zijn we naar onze eerste halte toe gereden, Fairview, naar Lieuwe zijn tante Hillieen ome Tsjerk. De reis van Lacombe naar Fairview is omennabij 650. We hebben er zo'n 7 uren overgedaan. Naar Edmonton is een weg van 200 km dus 2 uur rijden, in edmonton wordt het eventjes opletten geblazen waar onze tom tab ons langs wil hebben. En na edmonton is het 400 km recht uit recht aan op 1 weg naar fairview en dan nog 50 km gravel om bin tsjerk en hillie te komen. Een beetje omstebeurten rijden, onderweg even eten en tanken dan is het ook makkelijk te doen op die lange brede wegen. Onderweg prachtig om te zien hoe het landschap veranderd. Voor edmonton het gewende heuvelachtige. Achter edmonton alleen maar bomen en ook wel heuvelachtig, en verder naar het noorden wordt het echt hoe de meeste mensen het landschap kennen in dit continent van films. Rechte vierkante hele lange stukken. Eenmaal bij tsjerk en hillie aangekomen even voorgesteld, biertje gedronken gezellig even gepraa en daar op een bed gekropen. Woensdag : vandaag een beetje uitgeslapen, de dag begonnen met een heerlijk ontbijtje van hillie. Een gebakken ei ! Dat hadden we ook alweer een mooi skoft niet meer gehad jongens. Even gedoucht nog n bakje koffie en op naar lieuwe zijn andere oom en tante gereden die hier ook in het noorden van Canada wonen. Een half uurtje in de auto gezeten en we waren al bij lieuwe zijn andere oom en tante, Jaap en Griet. Jaap was bezig met de versatille kniktrekker en een dozerbak om de grond vlak te maken om er een nieuwe loods te bouwen. We moesten maar even op griet wachten, ,die om boodschappen was, met de lunch vonden we dus hebben we eerst even ;een blokje om het erf gedaan, even bij de 8 weken jonge puppys gekeken en daar was griet. Voorgesteld met een echte fryske krûp zoals griet het zei. Even geholpen met de boodschappen uit te laden en een lekkere lunch gehad bij jaap en griet. Daarna zijn we met jaap op tournee geweest om een hydrauliekslang te reparen. Bij ons ben je in een kwartier bij het mechanisatie bedrijf. Hier in 3 kwartier. Daarom de gouden tip van jaap, als je hier boer bent kun je maar beter heel veel zelf kunnen en hebben. Na de reparatie nog even een blokje om geweest bij een paar van zijn percelen langs. Toen we weer bij hun thuis waren even in de zon gezeten, ook echt even want daar was het 34 graden dus in de schaduw was het ook best lekker. S'avonds voor het eerst weer eens aardappelen met boontjes een gehaktbal en jus gegeten. Man oh man oh man. Wat was dat heerlijk, en tegerlijkertijd ook wel de bevestiging dat zelfs ik als niet de geweldigste warm eter van frieslan, best wel n beetje onwennig van mem haar warme hap. Na het heerlijke avondeten met lieuwe zijn neef en nicht op de quads wezen rijden naar de rivier. Zelf ook even mogen rijden. Wel even wennen om gelijk voor het eerst op een quad en even een bergpasje op te gaan met 15 meter of meer hoogte verschil. Na een prachtige ervaring en een bijna omvalmomentje onderweg (waar en hoe en wat doet er niet toe we leven.nog) weer terug gegaan naar het huis. Hier nog een paar biertjes gehad en lekker op bed na weer een geslaagde dag. Donderdag: vandaag niet al te laat weggegaan, omdat we vandaag bij de W.A.C Bennet dam wilden kijken. Dit was op advies van Hessel en Menno. Zo gezegd zo gedaan, na weer een heerlijk ontbijtje met gebakken ei. Afscheid genomen van jaap en griet en op naar de Bennet dam ! De heen reis 400 km gereden in 4 uur. Ideaal die 100 kmh wegen. En man wat weer een prachtige route door berggebied. Bij de Bennet dam eerst mee geweest op een tour. In een oude schoolbus een rondleiding door de dam gehad. De Bennet dam wekt stroom op voor 1/3 van BC 1/3 van alberta en 1/3 wordt verkocht aan mexico. Er zijn zoveel weetjes verteld dat ik het tijdens het schrijven even niet meer weet. Komt vast wel als ik het vertelen moet. We hebben een leuke tour gehad indrukwekkend om te zien allemaal. Na de 1 uur durende tour mochten we zelf nog even over de dam rijden met onze auto, best wat fotos gemaakt en toen terug gereden naar fairview waar we weer 1 nacht zouden slapen. In fairview nog wat van de overgebleven aardappelen op gegeten, en de route even klaar gezet op de tablet. We wilden door de rockys terug naar onderen. Over eem hotel niet na gedacht dat vinden we dan wel dachten we. Op advies van hillie heeft hillie voor ons een hotel geboekt in jasper. Dit was ons niet gelukt omdat wij geen credit card hebben toch maar weer ideaal dat je reisgenoot zulke goeie en lieve familie heeft. Hotel geregeld en er weer helemaal klaar voor voor morgen. We hebben nog even gezellig gezeten en niet al te laat weer op het bedje gekropen. Vrijdag : tsjaa kunnen jullie het al raden ? Weer een heerlijk ontbijtje met gebakken ei gehad deze morgen. Nu kunnen wij er wel weer tegenaan betreft de ochtenden. Even zitten nog met hillie na het ontbijt, en daarna afscheid genomen en naar het hotel gereden. Als Tsjerk, Hillie, Jaap en Griet en de hele familie dit ooit eens mochten lezen. Nogmaals heel heel erg bedankt voor alle goede.zorgen en gastvrijheid! It wie super ! Dit was het begin van mijn mooiste roadtrip moment. Na 2 uur rijden vanuit fairview begint het berg gebied al. Voor de rest van de reis tot aan jasper was eigenlijk alleen maar bergachtig, en dat vond ik al prachtig. Overal waar we kwamen waar een tank stond voor de zekerheid maar vol gooien die tank. Want het zal je maar gebeuren en je staat in he middle of nowhere zonder telefoonbereik en benzine. Aan gekomen in Jasper het hotel opgezocht en naar de kamer om even bij te komen. Even gegeten in n restaurant en daarna n paar potjes pool gedaan in de bar van het hotel. Niet al te laat op bed gegaan omdat we morgen weer zo' 700 km zouden rijden waarvan 50% door de bergen. Zaterdag : vandaag zouden we de mooiste route van de hele reis afleggen. Hier keek ik al naat uit voordat we in canada waren, door de rockys!. Eerst even gedoucht en ontbeten in de hotel lobby. De auto nog maar een keer volgesmeten met benzine en gaan met die banaan. Ik kan met woorden bijna niet omschrijven hoe mooi dit was. Daarom heb ik een "berg" foto's gemaakt, en moeten jullie er zelf maar even over oordelen. Door de bergen naar het zuiden gereden, en vaak eventjes stil gestaan om fotos te maken. Ik zei tegen lieuwe " we mat al even nei Lake Louise, dat is t bekenste lake hjir yn de bergen" best wij naar Lake Louise. En nog 10000 andere mensen. Het was hier zo druk dat wij even 10 tellen op een parkeerplek konden rijden en gelijk weer weg werden gestuurd omdat alles vol was. Daarom helaas niks van het lake gezien en zijn we maar doorgereden. Onderweg helaas ook geen wildlife gezien.. wel allemaal borden met afbeeldingen erop van de beesten die er in dat gebied dan moesten zijn. Maar goed de bergen alleen al waren al helemaal geweldig. Uit de bergen, door voor het eerst weer de grote stad Calgary, op naar lethbridge gereden. Onderweg snel even gegeten en 7 uur waren we aan bij het bedrijf waar friso werkt. Besloten om morgen maar even een rondje langs alle bedrijfgebouwen langs en eerst gezellig zitten en op bed. Zondag : opgestaan en eigenlijk gelijk over het hele bedrijf geweest. Heel anders dan waar wij op het moment werken omdat dit voor de volle 100% gerricht is op de fritesaardappelen voor lamb weston en mc cain. En daar naast koolzaad zaad teelt. Hier in het zuiden zie je allemaal pivets op de percelen. Deze beregenen het gewas vanuit een aangelegd kanaal met smeltwater vanuit de rocky mountains. Best wel leuk om te zien, en als je erbij na denkt best wel appart dat het zo kan verschillen in 1 provincie qua landschap en klimaat. Tussen de middag gegeten bij friso zijn baas, en van hem nog n rondleiding gehad door de gebouwen bij hem thuis. Hier zat nog een box vol met aardappelen sommigen zo groot als suikerbieten wat allemaal de patat nog in moet. Na de rondleiding zijn lieuwe en ik weer op naar lacombe gereden. Want het was inmiddels al bijna 2 uur en we moesten nog 5 uur rijden. Onderweg alle weersomstandigheden zowat mee gemaakt van 35 graden in het zuiden tot een dikke storm ter hoogte van lacombe. Het ging zo woest op sommige plekken dat de muziek op de radio werd onderbroken met een tornado waarschuwing. Gelukkig viel alles reuze mee en zijn we weer heelhuids aangekomen op de shop. Een hele mooie week gehad en weer heel wat nieuwe onderwerpen voor zaterdagavondpraat. Sorry als de blog wat afvalt, maar het is nogal knap lastig om zulke mooie ervaringen op een blog te zetten. Maar ik denk dat de fotos wel aardig een idee zullen geven hoe mooi het was.