Week 6

17 juli 2017 - Lacombe, Canada

Goeie dag eem ! Hier was blog numero 6 alweer, gaat hard

Maandag & dinsdag : na een geweldig mooie roadtrip vorige week deze week maar weer aan de slag. Ik ben begonnen om de zwadmaaiers klaar te maken voor het seizoen. Nieuwe slijtdelen aan de maaibek zetten en alles even goed checken. Verder was het niet druk dus hadden we wat klusjes zoals de machines schoonspuiten en een trekkercabine gehimmeld.

Woensdag : vandaag zijn we wezen onkruid trekken bij een perceel op een uur rijden bij de shop vandaan. Het onkruid doodspuiten kon niet meer ofzo dus hebben we het er even uit getrokken. We konden er wel met 4 man heen omdat kevin dacht dat er veel zou staan. Kwamen we oo het perceel bleek het niet veel om de hakken te hebben dus waren we in een ochtend ook klaar. S'middags terug op de shop was er eigenlijk helemaal niks te doen. Daarom hadden lieuwe en ik Joute voorgesteld om te gaan selecteren in de aardappelen. Dit vond Joute wel een goed idee dus zijn we in de stammen ( het nieuwe eigen plantgoed voor volgend jaar ) begonnen met lopen. Jullie zullen wel denken, hahaha lopen die zijn gek op zulke grote stukken land. Ja klopt, maar het perceel waar onder andere de stammen zijn gepoot valt qua grote best mee, ik denk dat het zo'n 7 hectare is dus dat valt best mee. Ook viel het wel mee om te lopen omdat het mooi bewolkt koel weer was. Dit hebben we de hele middag nog even gedaan. S avonds even gegeten op de shop en niet al te laat op bed.

Donderdag : vanmorgen naar calgary gereden en daar weer op het vliegtuig gestapt voor een weekend zwarte cross met de keet. In plaats van 9 uur vliegen met een economyvlucht kon het dit keer in 1 iur met het snelvliegtuig ( bijna het zelfde als met de snelboot van holwerd naar ameland). Nee nee jammer maar helaas en hoe je er dan toch ook wel even enorm van balen kan als je al die machtige fotos van maten krijgt te zien (wat wel op prijs werd gesteld hoor jongens) maar dit jaar geen Zwarte cross voor mij. Daarom vandaag 8 uur begonnen met selecteren na het welbekende ochtendritueel. Vandaag zou het warm worden dus genoeg water mee naar het land. In de ochtend was het knap te doen maar al snel werd het nog al warm. Zeg maar gerust snik heet op het open veld. 30 graden was het rond 3en ( tussen 3 en 6 is hier het warmste moment van de dag.) Helaas konden we ook niet echt door lopen omdat er nog al eens een paar zieke planten in stonden die niet gemakkelijk waren te zien en duurde het wat langer dan gedacht. We zijn rond 4en maar even terug naar de shop gereden om even af te koelen, en om nieuw flesjes water op te halen. Hier in Canada, of in ieder geval bij ons zit heel veel ijzer in het kraanwater en is het niet een aanrader om het te drinken. Daarom hebben wij maar een wereld halve liter flesjes gehaald, nu was het eigenlijk voor het eerst wel makkelijk om allemaal flesjes te hebben. Na weer wat zijn afgekoeld weer naar het land gegaan om het stuk af te maken zodat we morgen naar het andere stuk kunnen. Savonds weer op de shop gegeten en eten gebracht bij de haksel ploeg van wim. Daarna even gedoucht omdat ik er op t laatst uitzag als een tegenwoordige roetveegpiet. We hadden best gezweet en dat samen met modder aan de hadden en je dan "om de kop feie" levert zulke plaatjes op.

Vrijdag : vandaag eerder begonnen met selecteren omdat het vandaag nog warmer zou worden als gister. Eerst even gelopen en toen Joute kwam om te kijken zei die dat de kart er ook wel stond op het andere perceel. Dus hebben we die opgehaald en zijn we sinds vrijdag aan het selecteren met de kart. In het begin heel wat afgelachen omdat het meer van een scootmobile heeft dan een selectiekar die wij gewend zijn. Als je de fotos ziet snap je wel wat ik bedoel. Tussen de middag kwam Joute weer met de mededeling dat we even wat anders moesten doen, een moest even mee te gras hakselen en de ander een nieuwe trekker ophalen uit ponoka. Democratisch met lieuwe besloten dat ik mee mocht te grashakselen. Wat was dat mooi ! Even met een john deere 7290 r (300 pk) en een 3 assige silagewagen voor het eerst wezen bijrijden naast een hakselaar. In het begin wel even lastig omdat ik zoiets nog nooit gedaan had en het wel even heel wat anders is dan een aardappelrooier of uienlader. Maar na een paar uur krijg je de smaak steeds meer te pakken en gaat het steeds beter. De vrijdag heb ik best goed benut. 7 uur selecteren en van middags 2 uur tot s avonds half 12 mee wezen hakselen. Na zo'n dag wil je dan ook wel lang uit. Echt een leuke dag gehad vandaag met het hakselen, leuke compensatie voor de zwarte cross.

Zaterdag : vanochtend weer even wezen selecteren en besloten dat we onze scootmobielselectiekar een upgrade moesten geven. Het sturen wilde niet goed omdat het stuue niet lang genoeg was. Daarom niet al te laat gestopt met selecteren en naar de shop gereden voor wat sleutels om.het stuur er af te halen en mee te nemen. Op de shop aan beide kanten 1 meter buis aan het stuur gelast en weer naar het land om te proberen of het ook werkelijk hielp. En ja hoor ideaal hoe het sturen nu gaat. Rond 5 uur opgehouden en een paar biertjes gedaan in de mancave met de collega's. Even warm draaien voor vanavond want onze klasgenoten Albert en Mennold die deze week op vakantie zijn zouden langs komen en mee opstap. Rond 9 uur kwamen ze aan samen met friso en durk piet waar we vorige week waren geweest. 1 of 2 biertjes nog gehad in de mancave en naar billy bob geweest. Werkelijk waar heite, what did we have a wille mei syn allen. Zo gezellig dat het weer zo'n weekend blog is van what happens in Canada, stays in Canada.

Zondag : uitgeslapen en de mannen ons stagebedrijf laten zien. Onze John Deere fan A Jukema de opengevallen mond door het zien van al dat groene materiaal soms even moeten dicht doen. Na de rondleiding frikandellen krokketen en patat gegeten in het woodenshoe restaurant in Bentley. Hierna zijn friso en durk piet weer op naar lethbridge gereden en hebben wij met zijn vieren nog wat boodschappen gedaan en voor de rest van de middag lekker film gekeken en een paar biertjes genomen. Een paar biertjes meer dan de bedoeling was op bed gegaan. Albert boven op het stapelbed waar lieuwe in slaapt en Mennold op de bank. Na 2 tellen liggen had Fokkema al in de gaten.dat dit niks ging worden. "No ferrek mar Jan ik kom wol neist dy lizzen op dat grute bed fan dy" dus jaa ik heb een nacht met mennold geslapen. Toch nog n soort van weekend zwarte cross megemaakt in canada, bier drinken lange dagen veel lol en als je mazzel hebt naast een ander slapen hahahah. Mannen bedankt foar in prachtig wiekein, en succes en in soart wille de kommende 2 en heale maand hjir noch.

Nou dat was blog 6, ik laat weer van mij horen in nummer 7. See ya