De 2e week &eerste werkweek

19 juni 2017 - Lacombe, Canada

Na een rustig weekend, maar dan ook echt rustig, Maandag na het gebruikelijke ochtend ritueel 8 uur koffie voor het eerst echt aan het werk geweest. Na de koffie met Ralph de zoon van Joute naar het aardappelbedrijf gereden om daar de kleinste trekker die hier is, misschien wel de kleinste in heel Canada, een John Deere 6430. Terug op de shop een graanbin vol met canola ( koolzaad ) overgeheveld in een bin met ventilatie. Hier was de 6430 voornodig om de omennabij de 40 meter lange auger boven de bin te krijgen en te laten draaien. Het koolzaad moest in de andere bin omdat de temperatuur van het koolzaad al over de 40 graden was, terwijl het zo koel mogelijk moet worden bewaard. Dit heeft 3 kwartier geduurt om de halve bin koolzaad in de andere te stoppen. Ik denk dat we het dan hebbn over 50 ton. Alles opgeruimd, en de rest van de middag Ralph geholpen met de slijtdelen van de maiszaaimachine te vervangen. Rond 5en was ik alle sleutels aan het opruimen, komt Joute bij me. Ik moest met hem mee naar het land om te leren om te discen. Met een 520 pk grote kniktrekker ervoor. Dat was toch wel heel erg verschillend met de trekker die ik vanmorgen met Ralph heb opgehaald. Maar super en ook echt super gaaf om te doen. Jelmer heeft me alles uitgelegd en is toen met Joute weg gegaan. Daar zat ik dan, voor het eerst op een kniktrekker van 520 pk, in Canada. Wat een f*cking vette ervaring, ook al was het niet zulk heel interessant werk. Half 11 trekker getankt en 11 uur, omdat de trekker toen pas van half leeg naar helemaal vol zat,met de dieseltruck terug gereden. Half 12 aan op de shop. Even vlug brood gesmeerd voor morgen en op bed.

Dinsdag, vandaag precies een week in Canada. 7 uur begonnen met een bak koffie. Half 8 door Joute naar de quarter gebracht en de hele dag tot half 11 op de kniktrekker gezeten. Een stuk land noemen ze hier een quarter omdat alle stukken even groot zijn. 800 meter bij 800 meter wel te verstaan. Maar de bewerkbare oppervlakte is verschillend per quarter ondat er halverwege het stuk eens een half bos kan staan of n meer of wat je zo gek maar kan bedenken. Om de 1600 meter heb je een nieuwe weg van noor naar zuid. Dit zijn range roads. Van oost naar west heb je om de 3200 meter een nieuwe weg en dit noemen ze de township roads. Als je daar een keer aan gewend bent is het best makkelijk om ergens naar toe te rijden. De stukken land zijn hier heel anders dan bij ons. Hier heb je het idee dat je op een crossbaan aan de slag bent met alle heuvels en gaten en natte plekken. Weer eens wat anders dan de terpen en de kleine stukjes bij ons. De grond is hier ook veel en veel zwarter dan bij ons en in het zuiden van alberta en de rest van canada. We denken dat dit door de winters en hoog organische stof komt, maar om daar zeker van te zijn wil ik nog eens een grond onderzoek bekijken. Dit perceel wat ik moest discen was 150 acre groot, discen is schijveneggen. Dit geeft het zelfde idee als cultivatoren bij ons, en 2,5 acre is bij ons hetzelfde als 1 Hectare. Dat is wel gek in Canada want de snelheidslimiet op de weg is in km/h in de trekkers is de werksnelheid in miles. Als ze iets maken gebruik je inches en feet en weet ik het allemaal en met sleuten hebben ze de ene keer weer engelse bouten en de andere keer weer meterische. Om gek van te worden. Maar fijn verder is het hier wel leuk haha. Dat was mijn dag en de tekst en uitleg voorzover om het canadeze boerenvaktaal iets beter te kunnen begrijpen.

Woensdag. Na het gebruikelijke ochtendritueel naar het aardappel bedrijf geweest. Meinema custom farming heeft 3 vestigingen. Hier op de hoofdvestiging is alles voor de graan teelt en gewasbescherming en een beetje loonwerk materiaal. De shop van Wim hoe ze het hier noemen is de loonwerk shop. Hier staat alles voor het sleepslangen en silagerijden etc. Ook hebben ze hier een grote werkplaats waar ze onderandere zelf silage wagens in elkaar lassen. Tegenwoordig verkopen ze die maar in het begin was het voor eigen gebruik. En dan de tak waar lieuwe en ik hier hoofdzakelijk voor gekomen zijn het aardappelbedrijf. De boer die eerst het bedrijf had, Kevin Prins. Heeft de gebouwen aan Joute verkocht en doet voor iets minder dan de helft mee in het bedrijf met zijn werktuigen. Dit jaar heeft Joute 250 acre aardappelen. Minder dan wat prins normaal had. Prins heeft wel 800 acre gehad in het begin. Maar de laatste 2 jaar is er een deel van de oogst verrot in de bewaring. Ook dit jaar is er wat verrot en dat hebben we deze woensdag eruit geschept. Ik op de grote shovel om het meeste van de bult er uit te scheppen. En lieuwe en gerben op de skidsteer bobcats om de vloer schoon te scheppen en de buizen uit te graven. We schepten het gelijk in trucks en die brachten het op een bult zodat iemand op de buldozer het kon uitvlakken zodat het een keer dood kan worden gespoten met de spuit als er aardappelplanten opkomen. Nadat we klaar waren een biertje gedaan in de mancave daar. En toen kwam joute met nieuws dat ik uit kon slapen en morgen in de nachtdienst kon met het opfrezen van de aardappelruggen.

Donderdag. Uitslapen. Yes ! Rustig aan gedaan. In de middag even wat boodschappen gedaan en op zoek naar thermosfles voor koffie tijdens veldwerk. Nergens te vinden in de winkels waar ik was geweest. Maar ik weet nu dat ik naar een tankstation moet om een te halen. Dus moet dat een deze weken maar even. 5 uur naar lieuwe toe gereden richting Eckville. Want daar was het het droogst na de regen van deze weken. Eerst met lieuwe nieuwe tanden in de frees gezet omdat er hier best nog wel eens een steentje in zit. En toen was ik aan de beurt... nog geen 500 meter en we kwamrn in een nat plek. Ik was al aan het heffen maar de trekker was langzamer dan ik gedacht had.. daar ging de slipkoppeling.. stuk.. verdikkeme. Eerst hebben we hem laten afkoelen en weer geprobeert maar dat werd hem niet. Er moesten nieuwe platen in maar die lagen niet meer op de shop. Dus ik ben de hele avond met kevin bezig geweest om de aftakas er af te halen want dat kreng wou er ook niet 1 2 3 af natuurlijk. Nouja 12 uur is t dan toch gelukt. Op bed na n lekker productief baal dagje.

Vrijdag. Gebruikelijke ochtendritueel, en toen naar Prins gegaan om de aardappelboxen schoon te spuiten die we leeg gereden hadden. Lekker geurtje. In lange tijd niet meer geroken. Lieuwe is de middags weer begonnen met opfrezen. S'avonds even met lieuwe by Boston Pizza wezen eten want er was geen eten besteld. Lekker gegeten en bom vol er weg gekomen. Geen bijzondere dag.

Zaterdag. Gebruikelijke ochtendritueel. En weer naar Prins. Vandaag een begin gemaakt in een oude specialiteit van mij. Kisten schoonspuiten. Deze kisten hebben ze zelf gemaakt om het eigenpootgoed er in te doen. In de middag kwam Joute langs om te kijken in welke staat de ouwe aanaardkap. Lieuwe had om de 5 minuten wel 2 tanden er uit. Dat werkt niet geweldig. Dus heeft lieuwe de stukjes gedaan waar de minste stenen in zaten en ik de stukken waar de meest in zaten. Hessel en menno zijn op verzoek van joute het weekend nog even komen bier drinken. Zaterdag nacht heb ik ze meegenomen samen met lieuwe en Friso een goeie vried van lieuwe die in het zuiden van alberta werkt bij aardappelboer klaas woudwijk. Dit keer zelf ook billy bobs in gekomen. En n avond lang gratis cola drinken. Dat is hier in canada bijna overal zo. Je betaalt voor het glas en je kunt je de hele avond reďden met 3 dollar. Leuke sociale mensen die Canadezen. Zij zeggen al sorry als jij hen op de tenen gaat staan. By ons hadden er al een paar tanden uit gelegen. Weer een zeer gezellige avond en nu uitslapen.

Zondag. De ochtend overgeslagen. Lekker even. Middags even met friso en lieuwe op n kleine tour geweest, en daarna om 4 uur alweer aan het bier. Nu met zowat al het personeel. Was echt leuk. Want naast bier drinken hebben we op kleiduiven geschoten! Met een shotgun! Het kan hier allemaal in Canada. Een hele ervaring om met zo'n geweer te mogen schieten. Ook nog verrekte lastig trouwens om op die stomme duiven te schieten. Na het schieten meer bier gedronken de bestelde pizza burgemeester gemaakt en rond 12en oo bed gegaan. Morgen moeten we opfrezen. Lieuwe begint om 5 uur en ik weet nog niet hoelaat. Eens kijkn of dit keer de slipkoppeling heel blijft.

Dit was mijn eerste werkweek hier al in het mooie grote Canada. Het weer wordt komende weken steeds beter hebben ze het over, dus dat is alleen maar mooi. Ik zeg tot volgende week